S kolesom v službo? 5 x DA!
Daljše življenje, boljše zdravje, lepši izgled, boljši spanec, več energije, manj stroškov in … zabava. Preverjeno velja: s kolesarjenjem postajamo boljši na različnih ravneh. Ob kolesarjenju se sprožajo endorfini, ki so odgovorni za občutek zadovoljstva. Če sestavimo spisek prednosti kolesarjenja pred vsemi drugimi prevoznimi sredstvi, nam ostane le še vprašanje: zakaj torej že danes nismo prispeli v službo s kolesom?
1. Boljši spanec – več energije
Poleg dejstva, da se na kolesu kmalu počutimo bolj samozavestne, vitke in čvrste, nam že količina zraka, ki smo mu izpostavljeni vsakodnevno, pomaga k vedrosti in dobremu razpoloženju. Kolesarjenje je namreč odlična oblika uživanja sončne energije. Dovolj sonca preko dneva pa pomeni tudi boljši spanec ponoči.
Univerza v Stanfordu je na podlagi raziskave med ljudmi, ki jih muči nespečnost, ugotovila, da so z 20- do 30-minutnim kolesarjenjem dnevno uspeli čas, ki ga potrebujejo, da zaspijo, skrajšati na polovico, ob tem pa krepko spati v povprečju eno uro dlje kot pred tem.
2. Pomlajeni in bolj zdravi
Kolo nam omogoča gibanje, ki ne obremenjuje sklepov, širi pljuča in krepi srčno-žilni sistem v našem telesu. Raziskava King College v Londonu je pod drobnogled vzela 2400 enojajčnih dvojčkov in jih primerjala med seboj. Tisti od dvojčkov, ki je opravil vsaj tri (približno 45 km dolge) vožnje s kolesom na teden, se je na koncu raziskave po vseh pokazateljih biološke starosti izkazal za polnih 9 let mlajši od svojega sorojenca! Ameriške študije (Purdue University) pa so pokazale, da lahko redno kolesarjenje zmanjša tveganja za srčne bolezni celo do 50%.
Aerobna vadba kolesarjenja, ki pospešuje dihanje in srčni utrip, pomaga tudi spodbujati in krčiti črevesne mišice, torej olajšuje in ureja prebavo, pomaga k manjšemu občutku napihnjenosti in celo pomaga pri zaščiti pred rakom na črevesju.
3. Cenejše življenje
Zanimivo je opraviti bilanco, koliko nas stane avto ali druga oblika prevoza. Seveda so ti stroški odvisni od cenovnih razredov, ki smo jih vajeni. Zagotovo pa se vsi strinjamo, da je s kolesom mogoče precej privarčevati. Nakup, vzdrževanje, servisi, obvezna in kasko zavarovanja, cestnine, parkirnine, zimske in letne gume, … Tudi javni prevozi niso poceni. Torej lahko vsak med nami krepko prihrani, če se odloči, da se bo na delo podal s kolesom.
Presenetljiv pa je podatek, ki izvira iz Anglije, kjer so z modelom izračunali, kako bi lahko država samo z dvigom kolesarjenja zmanjšala javni dolg. Če bi povečali razširjenost kolesarjenja za 20%, bi v 10 letih to pripeljalo do prihranka 107.000.000 funtov zaradi zmanjšanja prezgodnjih smrti, 52 milijonov funtov zdravstvenih stroškov in 87 milijonov funtov zaradi zmanjšanja bolniške odsotnosti.
4. Vitkejši in lepši
Prav pri zmanjševanju odvečne teže je kolesarjenje eno najbolj priporočljivih oblik gibanja. Športni psihologi so dognali, da se učinkovitost presnove, da izrabi zaloge maščob, ne poveča le med vožnjo, ampak še nekaj ur po njej. Po 30-minutnem kolesarjenju se lahko nadejamo, da bo naše telo še nekaj ur po prenehanju iz našega telesa porabljalo odvečne zaloge.
Kolo pa je tudi prijazno do telesa, saj namesto pritiskov teže telesa, ki jih pri teku ali drugih oblikah prevzemajo sklepi, na kolesu delujejo predvsem mišice. Najbolj privlačno pa je, da lahko svoj trening kolesarjenja opravljamo mimogrede, ko potujemo iz ene točke na drugo – ni nam potrebno porabljati dragocenega časa za fitnes ali za tek. Med poživljajočo vožnjo do službe bomo enostavno – hujšali. Redno kolesarjenje prinaša kondicijo, ki nas na biološki lestvici potisne med desetletje mlajše. Da o lepo oblikovani zadnjici in nogah ter o žareči koži, ki je preskrbljena s kisikom, ne govorimo.
5. Skrb za planet
Približno pet odstotkov energije in materiala, ki ga porabijo za izdelavo avtomobila, predstavlja porabo za proizvodnjo kolesa. Onesnaževanje okolja ob uporabi pa je seveda pri kolesu nično. Sicer pa so kolesa učinkoviti stroji – z isto količino vložene energije potujemo trikrat hitreje.
Če upoštevamo dejstvo, da je promet že prehitel industrijo med glavnimi krivci onesnaževanja, bomo z uporabo kolesa prispevali veliko dobrega tudi za naše zanamce. Tudi tukaj si sposodimo angleške raziskave: če bi se za vse premike v Angliji, ki niso daljši od 8 kilometrov, uporabljajo kolo namesto avtomobila, bi skupaj prihranili 44.000 ton CO2 vsak teden, kar bi zadoščalo za ogrevanje 17.000 hiš.
Glede na to, da je povprečna hitrost avtomobilov skozi mesto (primer Londona) nekaj čez 10 km na uro, normalna povprečna hitrost kolesarja pa doseže 20 km na uro, pomeni, da se skozi mesto peljemo s kolesom še enkrat hitreje kot z avtom. In, seveda, 10 koles lahko parkiramo na eno parkirno mesto za avto …
V tej številki preberite še:
Zdrave novice za vas pripravlja
Projekt Celosten pristop k sistematični promociji in izboljšanju zdravstvene ozaveščenosti zaposlenih (zavarovanih oseb) v računovodskih servisih in zmanjšanju absentizma v dejavnosti je na podlagi Javnega razpisa za sofinanciranje projektov za promocijo zdravja v letu 2013 in 2014 finančno podprl Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije.
Avtor: Zbornica računovodskih servisov