O promociji zdravja na delovnem mestu
Zakonski okvir
- Zakon o varnosti in zdravju pri delu (ZVZD-1, Uradni list RS, št. 43/2011) velja od 24. novembra 2011
- prvi odstavek 32. člena ZVZD-1: delodajalec mora promocijo zdravja načrtovati ter zanjo zagotoviti potrebna sredstva ter način spremljanja njenega izvajanja
- Minister, pristojen za zdravje, bi moral v skladu z ZVZD-1 izdati smernice za določitev in pripravo PZD najkasneje do uveljavitve ZVZD-1
- Pristojni minister do danes še ni izdal smernic
Zakon o varnosti in zdravju pri delu – ZVZD-1
- ZVZD-1 določa
- pravice in dolžnosti delodajalcev in delavcevv zvezi z varnim in zdravim delom vse dolžnosti delodajalca po tem zakonu in predpisih, izdanih na njegovi podlagi, so hkrati pravice delavca v zvezi z zagotavljanjem njegove varnosti in zdravja pri delu.
- ukrepe za zagotavljanje varnosti in zdravja pri delu
- Delavec ima pravico do dela in delovnega okolja, ki mu zagotavlja varnost in zdravje pri delu.
- Dolžnosti delavcev
ZVZD-1 – obveznosti delodajalca
- Zagotavljanje varnosti in zdravja delavcev pri delu --> ukrepi --> ocenjevanje tveganja in izjava o varnosti
- Sprejeti ukrepe za zagotavljanje prve pomoči
- Sprejeti ukrepe za zagotovitev varstva pred požarom in evakuacijo --> posebni predpisi
- Načrtovati postopke za primere nasilja tretjih oseb
- Sprejeti ukrepe za preprečevanje, odpravljanje in obvladovanje mobinga in drugih oblik psihosocialnega tveganja na delovnih mestih, ki lahko ogrozijo zdravje delavcev
- Načrtovanje promocije zdravja na delovnem mestu
- Delodajalec mora promocijo zdravja na delovnem mestu načrtovati ter zanjo zagotoviti potrebna sredstva, pa tudi način spremljanja njenega izvajanja.
- Definicija: Promocija zdravja na delovnem mestu so sistematične ciljane aktivnosti in ukrepi, ki jih delodajalec izvaja zaradi ohranjanja in krepitve telesnega in duševnega zdravja delavcev.
Nadzor in kazenske določbe
- Nadzor nad izvajanjem zakona, predpisov, izdanih na njegovi podlagi, in drugih predpisov o varnosti in zdravju pri delu, ter nad varnostnimi ukrepi, določenimi s splošnimi akti delodajalca in kolektivnimi pogodbami, opravlja inšpekcija dela.
- Globa od 2.000 € do 40.000 € za delodjalca ter 500 € do 4.000 € za odgovorno osebo delodajalca, ki v izjavi o varnosti z oceno tveganja
- ne načrtuje in ne določi promocije zdravja na delovnem mestu,
- zanjo ne zagotovi potrebnih sredstev,
- pa tudi načina spremljanja njenega izvajanja.
Izvajanje promocije zdravja v EU
- Evropska agencija za varnost in zdravje pri delu
- ustanovljena na podlagi Uredbe sveta (ES) št. 2062/94 z dne 18. julija 1994 (zadnji popravki 2005)
- s ciljem, da organom Skupnosti, državam članicam, socialnim partnerjem in tistim, ki se ukvarjajo z vprašanji varnosti in zdravja pri delu, zagotovi uporabne informacije s področja varnosti in zdravja pri delu, da bi izboljšali delovno okolje na področju varnosti in zdravja delavcev, kot je predvideno v Pogodbi in s poznejšimi strategijami in akcijskimi programi Skupnosti glede varnosti in zdravja na delovnem mestu
- Evropska mreža za promocijo zdravja pri delu (ENWHP)
Učinki promocije zdravja na delovnem mestu
- Gre za naložbo v prihodnost
- Boljša kakovost storitev/produktov
- Večje zadovoljstvo strank
- Manjša bolniška odsotnost
- Večji ugled podjetja
- Boljša produktivnost
- En evro, vložen v PZD, se (preko manjših stroškov in večje produktivnosti) povrne min 2,5 x in max 10 x
Vir: Center za promocijo zdravja, KIMDPŠ, UKC Lj